História YouTube

Stránka, ktorú v roku 2005 vytvorili traja bývalí zamestnanci PayPalu, Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim, sa stala jedným z najobľúbenejších webov sveta a dlhodobou dvojkou návštevnosti. Hoci ju pôvodne financovali z vlastných prostriedkov, už o rok sa im ich investícia bohato vrátila a Google ich vynález odkúpil za 1,65 miliardy amerických dolárov. Toto je príbeh YouTube.

Vznik a "Ja v ZOO"

Myšlienka na jeho vznik sa vraj zrodila ešte v časoch ich práce v PayPal, ktorý bol sám revolučnou službou. Po mesiacoch vývoja uzrel svetlo sveta na Valentína 2005 a historicky prvým videom nahratým na YouTube bolo “Me at the zoo” (Ja v ZOO). Na ňom jeden zo zakladateľov, Jawed Karim, počas devätnástich sekúnd vysvetlí, že slony za ním majú dlhé choboty a je to “cool”. V čase písania tohto článku má “Me at the zoo” už 274 miliónov pozretí, čo ho robí najsledovanejším videom o ničom v histórii ľudstva.

Kľúčovým faktorom úspechu YouTube bola jeho schopnosť umožniť komukoľvek nahrávať a zdieľať svoje vlastné videá. Toto otvorilo dvere širokému spektru tvorcov obsahu, vrátane hudobných videí, vzdelávacích videí, komediálnych skečov a mnohých ďalších. Netrvalo dlho a príležitosť rozpoznali aj renomované vydavateľstvá, produkčné a televízne spoločnosti či časopisy. Čoskoro bol na YouTube každý a trvá to dodnes.

Súčasnosť

V súčasnosti už predstavuje plnohodnotnú konkurenciu televízii a z voľakedy bizarného slovíčka “youtuber” je dnes atraktívna a v mnohých prípadoch lukratívna kariéra. Najsledovanejší tvorcovia obsahu sú superhviezdy, platforme aj sebe generujú desiatky miliónov dolárov a preto neprekvapí, že YouTube robí prvé a posledné, aby ich podporil.

V priebehu rokov zaviedol množstvo funkcií a nástrojov, ktoré im pomáhajú speňažiť ich obsah a osloviť širšie publikum. Patrí medzi ne Partnerský program, ktorý umožňuje tvorcom dostávať podiel z príjmov z reklamy z ich videí, a YouTube Premium, predplatiteľská služba, ktorá ponúka sledovanie bez reklám a exkluzívny obsah. Okrem toho predstavili rôzne nástroje, ktoré autorom pomáhajú spravovať ich kanály a sledovať výkonnosť ich videí, vrátane analytiky a Štúdia pre autorov.

Problémy a dominancia

No ako to už pri kolosálnom úspechu chodí, objavili sa aj kontroverzie. Platforma čelila kritike za narábanie s obsahom chráneným autorskými právami a nenávistným prejavom, ako aj obavám z vplyvu jej algoritmov na šírenie dezinformácií. YouTube teda zaviedol rôzne pravidlá na predchádzanie týmto problémom, vrátane použitia automatizovaných systémov na zisťovanie a odstraňovanie obsahu chráneného autorskými právami a vytvorenia Rady pre dôveru a bezpečnosť YouTube.

Nič z toho ho však ani na sekundu nezastavilo. YouTube je hegemón a pri pohľade na rozmery, do ktorých dorástol, sa tých 1,65 miliardy USD zdá ako drobné. A pritom sa nedá povedať, že by nemal konkurenciu, snažili sa mnohí. Neuspel však nikto. 

 

YouTube navždy zmenil spôsob, akým konzumujeme video obsah a najmä štýl, akým je tvorený. V tomto smere paradoxne spomínané prvé video “Ja v ZOO” čosi predznamenalo – nebude dôležitá forma a možno ani obsah. Dôležité budú zhliadnutia 🙂

ZDIEĽAJTE TENTO ČLÁNOK

ĎALŠIE ČLÁNKY

/Nepremeškajte žiaden článok/

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NEWSLETTERA