Vzniklo ešte skôr ako YouTube, napriek tomu mu od nepamäti hrá druhé husle. Súčasne je veľmi pravdepodobné, že niekoľkokrát za týždeň narazíte na video, ktoré hostuje pretože sa mu podarilo podchytiť jednu konkrétnu a veľmi lukratívnu cieľovú skupinu. Toto je príbeh Vimeo.
Premárnená príležitosť
Ako je teda možné, že tvorcovia so svojim nápadom predbehli YouTube a napriek tomu nie je Vimeo ani v prvej stovke najnavštevovanejších webov sveta, zatiaľ čo YouTube je číslo 2?
Všetko začalo v roku 2004. Dvaja programátori v tom čase veľmi populárneho servera CollegeHumor založili bočný projekt zameraný na zdieľanie videí so svojimi kamarátmi. Názov vznikol odvodením od slov “video” a “me” a hoci bol nápad na Vimeo geniálny, ocitol sa na druhej koľaji. CollegeHumor sa darilo, návštevnosť raketovo stúpala a všetka pozornosť bola zameraná naňho. Vimeo bolo odsúdené na postupné šírenie ústnym podaním.
O rok neskôr vznikol YouTube a o ďalší rok neskôr ho kúpil Google za 1,65 miliardy USD. Au.
Reštart
Na konci roka 2007 mal CollegeHumor a s ním aj Vimeo nových majiteľov. Tí sa rozhodli nestrácať čas a chytiť aspoň posledné vozne unikajúceho vlaku.
V tom čase už bolo jasné, že nemá význam slepo opakovať model YouTube. Vimeo sa teda rozhodlo zameriavať sa viac na tvorcov obsahu ako na jeho konzumentov. Prinieslo vyššiu kvalitu videí, viac nástrojov na ich úpravu aj na moderovanie obsahu. V mnohých veciach bolo pionierom a tento model viac-menej trvá dodnes.
Súčasnosť
Kedy ste naposledy išli hľadať niečo na Vimeo? Je pravdepodobné, že nikdy a napriek tomu sa mu darí. Stratégia vytýčená v roku 2007 zafungovala výborne a postupne sa na ňom začala prirodzene združovať komunita náročnejších tvorcov.
Dnes sa s Vimeo spája kultivovanejší obsah a celkovo kultivovanejšie online prostredie (v porovnaní s YouTube). Usadili sa na ňom profesionálni tvorcovia videí a filmov, ktorí majú k dispozícii funkcie, aké YouTube nemá alebo aspoň nemal v čase ich uvedenia. Za všetky spomenieme 8k rozlíšenie videí, možnosť spoplatniť svoj obsah, rozšírené nastavenia súkromia videí a tak ďalej. A “majsterštyk” spočíva v tom, že sú tvorcovia za ne ochotní platiť 🙂
V podstate všetky tržby pochádzajú práve od nich a preto je platforma z pohľadu koncového užívateľa (diváka) úplne bez reklám. Dodnes to síce nezabezpečilo masový príliv užívateľov z YouTube, ale je to hodnotný bonusový bod. A okrem toho majú k dispozícii aj štandardné funkcie ako vytváranie zoznamov na pozeranie, komentáre, obľúbené videá a podobne.
V čase sa pridal aj širší B2B segment, ktorý čoraz viac pracuje s formátom videa a Vimeo mu ide svojimi funkciami na ruku. A aj my môžeme z našej vlastnej skúsenosti povedať, že na trhu neevidujeme lepšiu platformu.
YouTube je skvelý, pokiaľ chcete osloviť čo najširšie publikum. No pokiaľ potrebujete spoľahlivý server na hostovanie napríklad spoplatnených webinárov, neexistuje nič lepšie než Vimeo. Navyše, v posledných rokov pridali širokú škálu funkcií zameraných na livestreamy a v tomto smere ponúkajú TOP kvalitu v dostupných cenách.
Vďaka tomu všetkému malo Vimeo v roku 2023 tržby 417 miliónov USD. Áno, oproti takmer 31,5 miliardám, ktoré utŕžil YouTube, to nie je až také oslnivé, no stále je to slušný “plán B”.