YouTube predstavuje efektívny marketingový nástroj, ktorý by nemal chýbať vo vašom arzenáli. A ako pri iných nástrojoch, závisí miera jeho efektivity na tom, ako ho uchopíte. Z našich skúseností má prevažná väčšina firiem svoj YouTube kanál, no väčšina z nich ho nemá spravený správne.
Dnes si povieme, na čo všetko by ste mali myslieť, aby ste neboli súčasťou tejto väčšiny.
Prieskum a plán
Ako prvý krok odporúčame poobzerať sa po YouTube a zoznámiť sa s konkurenciou. Cieľom je na jednu stranu zistiť, čo funguje a na druhú stranu nevláčiť drevo do lesa. Okrem toho sa tak viete vyhnúť nechcenej podobnosti s inými kanálmi.
V druhom kroku odporúčame zadefinovať si mantinely. Je potrebné uverejniť amatérske video z firemnej akcie zostrihané kolegom, ktorý strihať nevie? Alebo video z webinára, v ktorom často vypadával obraz a blbol zvuk? Každé video je vizitkou vašej firmy a radšej mať na kanáli málo a kvalitných videí, ako veľa a nekvalitných.
Tretí krok sa týka firiem, ktoré chcú kanál aktívne rozvíjať. V tomto prípade odporúčame vytvoriť plnohodnotný obsahový plán založený na prieskume kľúčových slov a tém.
Názov kanála
Určite by mal obsahovať názov vašej firmy alebo značky. Pri firme odporúčame vyhnúť sa prídomkom “s.r.o.”, “a.s.” a podobne.
Pokiaľ to znakový limit povolí, môžete ku svojmu názvu pridať jedno alebo dve (krátke) kľúčové slová, ktoré vás špecifikujú. Toto však odporúčame skôr neznámym firmám/značkám. Kratší názov je vždy lepší a pokiaľ vás ľudia poznajú, vystačíte si aj bez nich.
Dôležitá informácia je, že názov kanála viete meniť 2x každých 14 dní, takže nech už sa rozhodnete akokoľvek, nie je to na doživotie. Neodporúčame to však robiť často, mohlo by to byť mätúce pre odoberateľov.
Profilová fotka
Musíte myslieť na to, že sa vo väčšine prostredí zobrazuje vo veľmi nízkom rozmere. Určite do nej teda nedávajte komplikovaný motív a už vôbec nie text. Vo výsledku to nebude rozpoznateľné ani čitateľné. Namiesto toho použite zjednodušenú podobu svojho loga, pokiaľ to vaša corporate identity umožňuje. Prípadne čokoľvek jednoduché, čím ste alebo chcete byť rozpoznateľní.
Cover photo
Tu je váš hlavný priestor predstaviť, o čom váš kanál alebo vaša firma je. Určite odporúčame uviesť v cover photo čo najkratšie vysvetlenie toho, kto ste. Prípadne svoj claim, typ obsahu, ktorému sa kanál venuje, alebo čokoľvek, vďaka čomu bude divák hneď vedieť, u koho je. Samozrejme, všetko v súlade s vašou vizuálnou identitou.
Trailer
YouTube umožňuje ku každému kanálu nahrať dva typy trailerov:
- pre ľudí, ktorí ho zatiaľ neodoberajú
- pre ľudí, ktorí ho už odoberajú
Toto video sa potom zobrazí na úvodnej stránke vášho kanála. Malo by byť čo najstručnejšie a je už na vás, ako využijete možnosť nahrať rôzne verzie pre oba “tábory” publika. Napríklad, neodoberateľov môžete motivovať k tomu, aby sa stali odoberateľmi. A odoberateľov k tomu, aby sa stali predplatiteľmi.
Úvodná stránka
Popis
Sociálne siete, web a kontakt
Videá
Ku koncu sa dostávame k tomu najdôležitejšiemu a síce, samotné videá. Tu len zdôrazníme, aby ste si dali záležať na kvalite výstupov, ktoré uverejňujete – ako sme spomínali v bode 1 – radšej kvalitu ako kvantitu.
Súčasne je však potrebné uviesť, že pre úspech na YouTube je potrebná pravidelnosť. Ak uverejníte video 4x ročne, YouTube bude uprednostňovať kanály, ktoré uverejňujú 8x ročne. Prirodzene tak získate menej zhliadnutí, jedine, že by ste prichádzali s naozaj jedinečným a kvalitným obsahom. My pre dlhodobý efekt odporúčame pridávať minimálne jedno video mesačne, no platí, že čím viac, tým lepšie.