Prečo musíte navrhovať svojim videám na YouTube miniatúry (thumbnails)

Podľa YouTube má 90% najpozeranejších videí vlastnú miniatúru (thumbnail), a napriek tomu je pravdepodobné, že práve tie vaše majú miesto nej náhodne vybraný záber z videa. Pripravujete sa tým o výkonnosť, ktorú dokáže kvalitne pripravená miniatúra videu priniesť, a preto sme sa rozhodli pozrieť sa bližšie na to, čo vlastne “kvalitne pripravená miniatúra” je.

Musí odrážať obsah videa

Toto sa zdá byť samozrejmé, napriek tomu by sme to zdôraznili hneď na úvod. Pokiaľ je vaše video o lyžovaní, mala by miniatúra obsahovať lyže, alebo aspoň sneh, či inú priamu asociáciu s témou. Takto pripravená miniatúra má dve výhody:

  1. ak niekto hľadá video o lyžovaní, skôr klikne na to vaše, pretože popri správnom názve obsahuje aj motív zodpovedajúci tomu, čo hľadá. Je to jednoduché – chcem vidieť video o lyžovaní, vidím obrázok s lyžami a snehom, tak naňho kliknem.
  2. nebudete pôsobiť, že sa snažíte zavádzať. Čo okrem iného vyústi do nízkej miery udržania publika (audience retention), za ktorý vás YouTube “odmení” nižším dosahom vašich videí, nižším počtom zhliadnutí a tak ďalej.

Mala by obsahovať ľudskú tvár

Naše mozgy automaticky venujú vyššiu pozornosť motívom, na ktorých je ľudská tvár. Okrem toho je podľa prieskumov pre potenciálneho diváka atraktívnejšie video, za ktorým očakáva skutočného človeka, ktorý “išiel s kožou na trh” a verejne sa tým “podpísal” pod daný obsah. Buduje to dôveru.

Mala by obsahovať emóciu

V tejto dobe je už prakticky nemožné, aby ste niekedy nevideli YouTube video, na ktorom sa jeho autor tvári, ako keby stúpil bosou nohou na ježka a podobne. Na prvý pohľad sa niektoré grimasy môžu zdať idiotské, no je za tým štatistika – tieto thumbnaily majú najvyššiu mieru prekliku. A zaujímavé je, že najlepšie fungujú tie, na ktorých sa človek tvári smutne.

Nechceme tým však povedať to, že treba za každú cenu nasledovať štatistiky. Identita mnohých firiem je nezlúčiteľná s (overenými) prístupmi bežných YouTuberov. No už len prítomnosť reálneho človeka, ktorý sa usmieva, dokáže výrazne zvýšiť úspech videa.

Mala by reprezentovať váš brand

Pokiaľ má vaše 1 000 zhliadnutí, je pravdepodobné, že sa ľuďom zobrazilo 25 000 krát. A pokiaľ váš thumbnail neobsahoval logo firmy, premeškali ste 25 000 príležitostí na jej zviditeľnenie. Určite teda venujte pozornosť návrhu jednotného štýlu miniatúry, ktorý budete dlhodobo používať. Reprezentujete tým svoj brand a navyše sa stanete ľahšie rozpoznateľným pre ľudí, ktorí už vaše video videli a radi by si pozreli ďalšie.

Mala by obsahovať dôvod, prečo si video pozrieť

Pozrite sa na svoj thumbnail ako na reklamnú plochu propagujúcu dané video. Z tohto uhlu pohľadu by mal obsahovať aj jasný textový dôvod, prečo kliknúť. Čím kratší, výstižnejší a údernejší, tým lepšie. Z našich skúseností by mal:

A) dopĺňať názov videa v prípade, že je príliš dlhý

B) komunikovať highlight z videa

C) kombináciu oboch

 Len odporúčame opatrnosť, v tejto fáze je jednoduché skĺznuť do clickbaitu.

Pomôžte si pravidlom “rule of thirds”

Pokiaľ sa potrebujete kompozične od niečoho “odraziť”, odporúčame použiť pravidlo “rule of thirds”. Spočíva v rozdelení thumbnailu na 9 rovnako veľkých častí prostredníctvom dvoch horizontálnych a dvoch vertikálnych čiar. Podstatné prvky thumbnailu (motív a headline) potom umiestnite do miest, kde sa čiary pretínajú.

Vytvoríte tak kompozične pútavý a dynamický celok.

Dbajte na farby

Užívateľské prostredie YouTube je tvorené bielou, čiernou, sivou a červenou. A práve to sú farby, ktorým by ste sa mali v rámci možností vyhnúť, pokiaľ má váš thumbnail upútať. V tomto smere sa odporúča používať tzv. “BOGY” farby – blue (modrá), orange (oranžová), green (zelená) a yellow (žltá). Samozrejme, opäť v súlade s vaším brandom a tým, ako sa celkovo prezentujete.

A zopár bonusových tipov na záver

  1. V roku 2022 bolo približne 90% zhliadnutí na YouTube z mobilných zariadení. Myslite na to najmä keď budete navrhovať text do miniatúry. Čo sa môže zdať na desktope bezproblémovo čitateľné, môže byť na malom displeji telefónu galimatiáš.
  2. Pokiaľ diváci vaše video po uverejnení rýchlo vypínajú, pravdepodobne treba prepracovať thumbnail (prípadne aj jeho názov). Môže to byť znak toho, že očakávali iný typ obsahu, aký ste im dali.
  3. Ak nemáte Photoshop, prípadne iný profesionálny dizajnérsky program, pomôžte si s Canvou
    pokiaľ pripravujete sériu videí moderovanú konkrétnym človekom, spravte si ešte pred začiatkom fotenie. Vyskúšajte čo najviac póz, oblečení a výrazov tváre, ktoré potom budete môcť používať v thumbnailoch.
  4. Dávajte si veľký pozor na riziko podobnosti thumbnailov. Mali by byť naprieč vašimi videami na prvý pohľad rozpoznateľné, v opačnom prípade hrozí, že bude divák na prvý pohľad považovať video za už prezreté.

ZDIEĽAJTE TENTO ČLÁNOK

ĎALŠIE ČLÁNKY

/Nepremeškajte žiaden článok/

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NEWSLETTERA