Čo je Twitch

Začal ako ako napodobenina kultovej reality show Big Brother a (nateraz) skončil ako fenomén vo svete online streamovania a videohier. Vďaka tomu o ňom počula už väčšina ľudí, no napriek tomu ho mnohí nepoznajú. V tomto článku sa teda bližšie pozrieme na to, čo je vlastne “ten Twitch”.

Prvá myšlienka

Za všetkým stojí Justin Kan, ktorý po dokončení štúdií na Univerzite v Yale prišiel s nápadom začať live vysielanie svojho života online. Inšpirovala ho k tomu spomínaná reality show Big Brother a projekt s pomocou troch ďalších spoločníkov odštartoval v roku 2007 pod menom Justin.tv.

Už o rok neskôr pridali na web možnosť streamovania aj pre iných ľudí a onedlho dosiahli miľník 1 milióna registrovaných užívateľov. Pre zaujímavosť len pripomenieme, že YouTube vznikol v roku 2006 a fakt, že uviedli službu online streamov už o rok neskôr je pozoruhodný výkon.

Zrodenie Twitchu

V roku 2011 už bola Justin.tv pulzujúcou komunitou s rôznymi tematickými kategóriami, z ktorých sa ukázali byť dominantní herní streameri. Akokoľvek to na papieri pôsobilo nepravdepodobne, ľudia sa radi pozerali na iných ľudí, ako hrajú videohry miesto toho, aby ich hrali sami. To dalo za vznik nápadu založiť spinoff projekt zameraný na toto odvetvie a tak vznikol Twitch.

Rast a predaj

Úspech nového projektu bol okamžitý a už o tri roky neskôr sa začalo hovoriť o tom, že bude mať Twitch nového majiteľa. V tom čase už za sebou mal prvé investície venture kapitálu, team 100 zamestnancov, no čo je najdôležitejšie – bol ziskový. Toto by možno mala byť pri podnikaní samozrejmosť, no vo svete kalifornských startupov je to často v tejto fáze vývoja skôr výnimka.

Záujemcovia boli údajne dvaja – Google a Amazon, pričom prví ponúkali viac peňazí. Napokon však zvíťazil Amazon, vraj kvôli tomu, aby Twitch nehral druhé husle YouTube (vlastnenému Googlom). Predajná cena bola 970 miliónov USD a v ten istý rok (2014) oficiálne zanikla aj Justin.tv.

Súčasnosť

Twitchu neuveriteľne zahral do karát celkový rast segmentu videohier. Respektíve je pravdepodobné, že je jednou z jeho príčin. Z voľakedy relatívne malého trhu zameraného na deti sa stal moloch, ktorý už prerástol filmový biznis a generuje stovky miliárd dolárov ročne. Herní streameri sú superhviezdy, organizujú sa majstrovstvá sveta, zaujímajú sa sponzori. Twitch je pri tom všetkom a umne z toho ťaží.

Zarába na reklame, berie si podiel z tzv. “Bits” (príspekov pre streamerov od divákov) aj z predplatného, ktoré platia užívatelia svojim obľúbeným hráčom. Vďaka tomu vykázal v roku 2022 tržby 2,8 miliardy dolárov. Oproti tržbám Facebooku (Meta) v rovnakom roku, ktoré dosiahli 117 miliárd sú to síce drobné, no Twitch má pod palcom konkrétnu cieľovú skupinu v rýchlo rastúcom odvetví. A za spomenutie určite stojí fakt, že dominantná veková skupina jeho používateľov (49,7%) sú ľudia vo veku 25-34 rokov. Žiadne deti, ale zarábajúca demografická skupina.

Jeho rozsiahla popularita napokon spôsobila určité uzavretie kruhu. Časom sa naňho začali presúvať aj streameri, ktorých primárnym obsahom nie sú videohry, ale iné témy. Podobne ako to celé začalo na Justin.tv. Dnes tam teda nájdete aj talkshow, politické alebo športové streamy.

 

Pri tom všetkom úspechu sa samozrejme ani Twitchu nevyhli problémy ostatných sociálnych sietí. Od nenávistných prejavov, cez porno až po streamovanie násilia. Platforma sa proti tomu snaží bojovať rôznymi spôsobmi a hoci to z času na čas zdvihne vlnu kontroverzií, nie je pravdepodobné, že by sa užívatelia presunuli inam. Twitch si svoj trh podchytil dôkladne a s Amazonom za chrbtom ho len tak niekto neohrozí.

ZDIEĽAJTE TENTO ČLÁNOK

ĎALŠIE ČLÁNKY

/Nepremeškajte žiaden článok/

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NEWSLETTERA