Tržby YouTube z reklamy boli za rok 2023 31,51 miliardy amerických dolárov. Dobrá správa je, že prevádzkovatelia najväčšieho videoportálu na svete vedia, že základom ich úspechu je schopnosť deliť sa o tieto peniaze. S kým? Predsa s tvorcami, ktorí dokážu pritiahnuť divákov klikajúcich na všetky tie reklamy 🙂
V tomto článku vám priblížime, ako viete aj vy dostať svoj kúsok (alebo aspoň omrvinku) tohto koláča.
Keď vám platí YouTube a keď vám platia iní
V prvom rade musíme odlišovať medzi zarábaním na YouTube priamo vďaka YouTube a zarábaním na YouTube vďaka partnerom a sponzorom, prípadne vašej vlastnej šikovnosti.
Zarábanie vďaka YouTube
V tomto prípade sú pravidlá jasné a jednoduché. Na to, aby ste mohli vstúpiť do partnerského programu YouTube musíte:
- mať prírastok odoberateľov na svojom kanáli za posledný rok minimálne 1 000
- mať minimálne 4 000 pozretých hodín svojho obsahu za posledný rok
- alebo minimálne 10 miliónov zhliadnutí svojich “Shorts” (krátkych vertikálne orientovaných videí do 1 minúty) za posledný rok
Ak toto spĺňate, môžete si podať žiadosť o vstup do partnerského programu a začať zarábať. Konkrétne formy zárobku si predstavíme nižšie.
Zarábanie vďaka partnerom, sponzorom a vlastnej šikovnosti
V tomto prípade neexistujú žiadne presne vyšpecifikované kritériá. Je samozrejmé, že čím viac odoberateľov a zhliadnutí máte, tým lepšie. No všetko závisí aj na téme vašich videí a cieľovej skupine.
Napríklad, pokiaľ je váš kanál o poštových známkach, môže byť vo svojej oblasti dominantný aj napriek relatívne nízkym číslam. Poštové známky majú úzku cieľovú skupinu a téme sa venuje málo youtuberov.
A naopak, pokiaľ je váš kanál o varení, môže byť pre sponzorov nezaujímavý, aj keby ste mali desať tisíc odoberateľov. Pri varení je cieľová skupina takmer neobmedzená a venuje sa mu nekonečné more youtuberov.
Všetko teda závisí na miere konkurencie a samozrejme, vašich schopnostiach. Pretože pri tejto forme zarábania na YouTube nedostávate peniaze automaticky na báze algorytmu, ale na báze toho, čo si dokážete vyjednať. A samotné firmy zvyknú oslovovať skôr väčších tvorcov a väčšina tých menších musí hľadať príležitosti sama.
Konkrétne formy zarábania na YouTube
Stručné vysvetlenie rozdielov máme za sebou, teraz sa pozrieme na jednotlivé spôsoby. Na úvod každého uvádzame, či sa týka partnerského programu YouTube alebo nie.
1. Reklamy vo videu
*Platí pre partnerský program YouTube
Toto je najpriamočiarejšia cesta ako zarábať na svojich videách. Súčasne však podľa vyjadrenia pamätníkov platí, že už to nie je čo bývalo. Informácie sa rôznia, a napríklad server businessinsider.com uviedol, že sa odmena z reklám pohybuje medzi 1,61 – 29,30 USD za tisíc zhliadnutí. To je dosť veľký rozptyl a samotný YouTube sa nesnaží nič vyjasniť. Výsledná výška vašej odmeny závisí na viacerých faktoroch, napríklad:
- váš typ/téma obsahu
- či je dostatok inzerentov v danej oblasti
- demografia vášho publika
Z našich informácií vyplýva, že priemerne sa odmena pohybuje okolo 4 USD za tisíc pozretí, no zdôrazňujeme, že toto číslo sa môže prípad od prípadu meniť. A pre každý prípad upozorňujeme, že obsah cielený na deti má výrazne sprísnené podmienky monetizácie.
2. Predávajte členstvo
Platí pre partnerský program YouTube, no dá sa prevádzkovať aj mimo neho
Toto je relatívna novinka posledných rokov, ktorá výrazne zmenila podmienky na trhu. Najznámejšou platformou tohto druhu je Patreon, ktorý tvorcom obsahu umožňuje nastavovať rôzne úrovne členstva a spoplatňovať ich. Bežne to potom funguje tak, že na YouTube dajú napríklad hodinový podcast a posledná polhodina je dostupná iba pre ich “Patreonov”. Tí si ju môžu pozrieť priamo na Patreon.com v rámci svojho predplateného členstva.
Na československom trhu vznikol podobný projekt pod menom HeroHero.co. O tom, že funguje, by mohol rozprávať český novinár Čestmír Strakatý, ktorý tam má v čase písania tohto článku vyše 8 500 odoberateľov platiacich 6 € mesačne.
Youtube musel na tieto novinky zareagovať a zaviedol svoju vlastnu funkciu. A tak, pokiaľ ste členom ich partnerského programu, môžete aj vy predávať členstvo na svojom kanáli. Cenu si stanovíte sami a rovnako ako pri Patreon alebo HeroHero, aj YouTube si z každej platby vezme svoju províziu.
3. Propagujte sponzorov
*Nepotrebujete byť členom partnerského programu YouTube
Pokiaľ ste za posledný rok strávili aspoň hodinu pozeraním videí na YouTube, tak určite viete, o čom budeme v tomto bode hovoriť. Táto forma propagácie je doslova všade a jej veľkou výhodou je, že ju nezablokuje Adblock a ani vám nedá YouTube možnosť reklamu preskočiť.
Spočíva v predstavení sponzora/sponzorov tohto videa a zvyčajne je na začiatku alebo v strede. Tu len upozorníme na opatrnosť pri výbere sponzorov – mali by byť relevantní k obsahu aj k vašej značke. Inak ich reklama nebude fungovať a vy si to “zlíznete” v komentároch.
4. Pracujte s Affiliate marketingom
*Nepotrebujete byť členom partnerského programu YouTube
Toto je mimoriadne účinná a merateľná forma zarábania. Pokiaľ má váš sponzor online predaj (je jedno, či služieb alebo produktov), môžete posielať svojich divákov na jeho web a získavať percento z každého predaja. Na toto je ideálne využiť aj priestor v popise videa, kde viete dať až 5 000 znakov vrátane hypertextových odkazov.
Pre každý prípad však odporúčame naštudovať si pravidlá linkovania na externé stránky, aby ste neporušili podmienky používania YouTube. Nájdete ich na tomto linku.
5. Vytvorte propagačné video
Nepotrebujete byť členom partnerského programu YouTube
Povedzme si narovinu, veľké percento youtuberov si tie pekné hotely reálne neplatí. Veľmi veľa vecí dostávajú ako barter, od vitamínov, cez lyže až po dovolenky. To však neznamená, že si miesto toho nemôžete nechať zaplatiť.
Podmienkou samozrejme je mať dostatočne veľký kanál. No dobre prevedené video propagujúce vhodný produkt alebo službu pomôže vášmu partnerovi a neuškodí vášmu imidžu.
6. Zarábajte na Vďake
Platí pre partnerský program YouTube
YouTube predstavil v roku 2022 funkciu “Super Thanks”, ktorá umožňuje divákom poslať príspevok autorovi vo výške 1 – 500 EUR. Výmenou za to dostanú možnosť pridať vizuálne zvýraznený komentár, ktorý ostane pripnutý vyššie v chate resp. komentároch.
Po vstupe do partnerského programu musíte túto funkciu aktivovať a potom je už iba na vás, ako sa vám podarí komunikovať možnosť príspevku vašim divákom. Upozorňujeme však, že “Vďaka” nie je k dispozícii vo videách určených pre deti.
7. Super Chat a Super Stickers
Platí pre partnerský program YouTube
Pokiaľ na svojom kanáli robíte livestreamy prípadne premiéry, máte ako člen partnerského programu k dispozícii aj funkcie Super Chat a Super Stickers.
V prvom prípade majú platiaci diváci možnosť poslať do chatu vizuálne zvýraznenú správu, v druhom dokonca animáciu. Cieľom je viac upútať pozornosť autora a zviditeľniť svoju správu, pričom cenu stanovujete vy.
V prípade Super Chat môže byť od 1 do 500 EUR a v prípade Super Stickers od 1 do 50 EUR. A rovnako ako pri “Vďake” máte tieto funkcie k dispozícii len pokiaľ nerobíte obsah určený pre deti.
8. Predávajte svoj tovar (merch)
Nepotrebujete byť členom partnerského programu YouTube
Posledný tip je pre začínajúce kanály skôr jednou z cieľových mét. No prečo nemať vysoké ciele?
Vaša vlastná kolekcia tričiek / mikín / hrnčekov, čohokoľvek môže byť dobrým zdrojom zárobku popri tom, že je to forma marketingu.
Záver
Ako vidíte, na YouTube sa dá zarábať mnohými spôsobmi. Napokon, samotný YouTube je životne závislý od youtuberov, takže ich nielen podporuje, ale aj im nestojí v ceste. Umožní im zarábať cez svoje videá peniaze, z ktorých sám nič nemá, pretože vie, že napokon sa diváci vrátia pre ďalšie zhliadnutia.
Súčasne za posledné roky vznikli určité predstavy o živote youtuberov, ktoré nemusia byť vždy založené na realite. Áno, vo videách sú všetci šťastní a žijú život rockových hviezd. No realita je taká, že produkcia kvalitného video obsahu touto kadenciou je mimoriadne náročná. Pridajte si k tomu stratu súkromia, veľkosť (resp. skôr malosť) nášho trhu a množstvo konkurencie. Vo výsledku tak z YouTube na Slovensku zbohatol zlomok ľudí, ktorý sa o to pokúšal.