V akých rozmeroch by ste mali produkovať svoje videá

Nástup sociálnych sietí so sebou priniesol množstvo príležitostí a ruka v ruke s tým aj skomplikoval niektoré veci. Pri videách to bolo napríklad uvedenie nových rozmerov, v ktorých sa dajú uverejňovať a tak pribudlo v postprodukčných checklistoch zopár nových bodov. Na druhú stranu, vďaka týmto novým rozmerom sa stal z videa ešte efektívnejší formát a preto určite stoja za niekoľko hodín práce navyše.

V tomto blogu vám ich predstavíme aj s bližším infom o ich použiteľnosti.

Základné rozmery

1. Full HD / 4K

Začíname klasikou – 1920×1080 pixelov, resp. 3840×2160 pokiaľ sa bavíme o 4K rozlíšení. Zjednodušene povedané, ide o klasický “obdĺžnikový formát”, s ktorým sa stretávate najčastejšie. Jeho použiteľnosť je takmer univerzálna, no najviac je zastúpený na YouTube.

2. Stories

Alebo aj Full HD na výšku. Rozmer je v tomto prípade obrátený a síce 1080×1920 pixelov. Tento formát zažil svoj nástup s rozšírením smartfónov a najviac ho spopularizoval Instagram. Dnes je však použiteľný prakticky všade – YouTube majú svoje Shorts, Facebook Stories, podporujú ho Linkedin Ads aj Pinterest, Snapchat a samozrejme TikTok.

3. Square

Ak plánujete pridať svoje video aj na sociálne siete, mali by ste rátať aj s rozmerom (minimálne) 1080×1080 pixelov. Zaberie tak vo feede až o 78% viac plochy ako klasické Full HD video, upúta viac pozornosti a spravidla získa viac interakcií.

Menej používané rozmery

V niektorých prípadoch podporujú jednotlivé sociálne siete popri štandardných aj špecifické rozmery. Nižšie uvádzame zoznam platný v čase písania tohto článku a miesto rozmerov udávame pomer strán:

Facebook Stories – 4:5 to 1.91:1
Instagram Reels – 0.01:1 to 10:1
Linkedin in feed video – 1:2.4, 2.4:1
Linkedin Ads – 4:5
Pinterest – 2:3, 4:5

Vo všeobecnosti však platí, že si pre efektívne využitie videa vystačíte aj s troma základnými rozmermi, ktoré sme uviedli.

Prečo robiť video vo všetkých základných rozmeroch

V praxi sa stretávame s rôznymi dôvodmi, prečo klienti chcú iba klasický Full HD formát. V drvivej väčšine prípadov si po predostrení argumentov nechajú poradiť a napokon dodáme výsledný výstup vo Full HD, Stories aj Square rozmere. Naše argumenty sú:

  • video bude mať vyššiu výkonnosť
  • nevadí, že nemáte Instagram alebo Facebook, Stories rozmer má využitie aj na YouTube

Tip na záver

Často sa stretneme s reakciou, že ak majú byť výstupom jedného videa tri rôzne formáty, treba ho natočiť na trikrát. Našťastie to tak nie je 🙂

Stačí aby ste natáčali na techniku schopnú snímania v 4K rozlíšení a pomôže ak budete už pri natáčaní brať do úvahy to, že výstupom má byť aj Stories rozmer. Budete na to brať ohľad pri kompozícii záberu a vo výsledku tak zaberie postprodukcia len o pár hodín viac.

ZDIEĽAJTE TENTO ČLÁNOK

ĎALŠIE ČLÁNKY

/Nepremeškajte žiaden článok/

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NEWSLETTERA