Nemá práve najlepšiu reputáciu a je otázne, či za to môže jeho “agresívny algorytmus” (nie, že by iné sociálne siete užívateľov šetrili) alebo fakt, že si ho obľúbili hlavne mladšie ročníky. A zatiaľ čo vždy existovala určitá komunikačná bariéra medzi dospievajúcou a dospelou generáciou, vďaka TikToku sa zdá, že v tejto ére je z tej bariéry skôr Veľký čínsky múr.
No kto si doteraz nezvykol, mal by s tým začať. TikTok pravdepodobne len tak neodíde. V čom je teda iný?
Tajomstvo úspechu
Dnes už v máločom, no keď sa vrátime do roku 2016, kedy vznikol, získame iný obraz. Vtedy bol jeho formát krátkych videí doplnených o hudbu a efekty niečim novým. Hoci, napríklad služba Vine začala ešte tri roky predtým, no na rozdiel od TikToku sa neudržala pri živote.
Úspech TikToku spočíval aj v jeho prepracovanom algorytme, ktorý dokázal (a stále dokáže) rýchlejšie a presnejšie identifikovať záujmy svojho používateľa. A potom ho bombarduje obsahom, ktorý je krátky, úderný a (vizuálne) atraktívny. Skombinujte to s infantilnými filtrami a večnou snahou mladej generácie vymedziť sa voči tej staršej, a odrazu je jasné, že si TikTok našiel publikum medzi začínajúcimi teenagermi. “Facebook bol pre starých, my máme TikTok”.
Zafungovali aj dobre navrhnuté komunitné prvky a nekonečné série trendov a výziev. V rámci nich vznikali desiatky až stovky tisíc videí na rovnaké motívy, súťažilo sa v pozornosti, interakciách. A práve vďaka nim sa aj začali objavovať prvé problémy.
Kontroverzie
Popri výzvach založených na tanci či podobne neškodných činnostiach sa objavili aj výzvy, ktoré by sa dali označiť za hazard. Svet obletela napríklad takzvaná “blackout challenge”, ktorá spočívala v priškrcovaní sa do bodu, kedy človek odpadol. Zomrelo pri nej niekoľko detí a videla aj ku súdnym procesom. Server New York Post na túto tému spísal článok s 25 nechvaľne známymi výzvami a môžete si ho prečítať na tomto linku. Väčšina z nich je našťastie iba vyslovene hlúpa a neumieralo sa pri nich.
Podobné problémy však neobišli ani iné veľké sociálne siete, veď napríklad Instagram je údajne zodpovedný za nárast anorexie a sebapoškodzovania u dievčat. Za to TikTok čelí výzvam, akým sa Instagramu ani nesníva. Nevlastní ho totiž čínska spoločnosť ByteDance.
Politika
V tejto súvislosti sa za posledné roky opakovane objavili informácie o tom, že aplikácia posiela do Čínskej ľudovej republiky o svojich používateľoch omnoho viac dát, ako by mala. A napríklad Donald Trump ich mal v časoch svojho prezidentovania často v zuboch a hotovil sa TikTok plošne v USA zakázať. Na to napokon neprišlo, miesto toho ďalej rástol a dnes už je pre akúkoľvek celebritu prakticky nemysliteľné, aby nebola aj na tejto sociálnej sieti.
Súčasnosť & výzvy
Súčasne sa aj zmenilo demografické zloženie ich zákazníckej bázy. Z niekdajšej sociálnej siete pre deti sa stala sociálna sieť, kde štatisticky dominujú ľudia vo veku 18-24 rokov. Popri tom je v čase písania tohto článku na piatom mieste svetového rebríčka používanosti sociálnych sietí a zdá sa, že jeho útok na špičku začína strácať dych. Je to zapríčinené viacerými vecami, okrem iného tým, že konkurenti do značnej miery prevzali jeho funkcionalitu. YouTube má svoje Shorts, Facebook a Instagram Stories a Reels.
Bude zaujímavé sledovať, ako sa TikTok s týmito vecami vysporiada. Začal ako rebel, ako plán “B” voči Facebooku, no skôr či neskôr sa sám stane niečim podobným. Našim tipom teda je, že čoskoro príde nový hráč. Detské mobily čakajú 🙂